Universiteit van Antwerpen
24/04/2014 - 03:32
(c)
http://www.lawandeducation.com/main.aspx?c=.FVC&n=72776&ct=68249&e=192383
Prijs voor het Cultuurmanagement en Prijs voor de Cultuurmanager van het jaar


Jaarlijks wordt de Prijs voor het Cultuurmanagement uitgereikt aan een ongepubliceerde studie over het cultuurmanagement in Vlaanderen en/of Nederland. Het Fonds wil daarmee de kwaliteit van het management in de sector van kunst en cultuur mee helpen stimuleren. Aan deze prijs is een bedrag verbonden van € 2.500.

De voorbije jaren werd de prijs uitgereikt aan o.a. Harald Deceulaer, Becky Verthé, Tine Maenhout, Ann Overbergh en Adri Weijters, S. Van Rouveroy, Hugo De Greef, Reinhilde Weyns.
Er wordt door het Fonds tevens een Prijs voor de meest verdienstelijke cultuurmanager van het jaar uitgereikt. Deze eer viel al te beurt aan Sylvie Dhaene van het huis van Alijn, Barbara Wyckmans, directeur van HetPaleis, Jerry Aerts van deSingel en Walter Rycquart.

Het reglement van de prijs vindt u onderaan deze pagina.
Nadere informatie kan verkregen worden bij annick.schramme@ua.ac.be


Prijs 2011

Op 7 maart 2011 reikte het Prof. R. Bilsen Fonds voor Cultuurmanagement de prijs voor de beste ongepubliceerde scriptie en de beste cultuurmanager uit.
De prijs voor een ongepubliceerde studie – een oorkonde en een bedrag van € 2.500 – gaat naar Margriet Talstra van de Universiteit Utrecht voor haar masterscriptie ‘Een vertrekpunt voor de inhoudelijke dialoog tussen kunst en politiek. Mogelijk gemaakt door de toepassing van de Threebalanced Scorecard bij drie prominente hedendaagse kunstinstellingen.’ (2009-2010). Vanuit de vaststelling dat er een dringende behoefte is aan een inhoudelijke dialoog tussen kunst en politiek, gaat ze via de toepassing van de Threebalanced Scorecard op zoek naar raakvlakken tussen beide partijen. Ze past deze methode toe op drie hedendaagse kunstinstellingen in Nederland met name Bak (Basis voor Actuele Kunst), Witte de With in Rotterdam, en de Appel. Zeker in het huidige klimaat van besparingen in Nederland, waarbij ook de kunst- en cultuursector zwaar geviseerd wordt en de clichés niet geschuwd worden, kan deze aanpak bijdragen tot een meer constructieve inhoudelijke dialoog.
 
De jury heeft lang stil gestaan bij een shortlist van persoonlijkheden voor het toekennen van de prijs voor de praktijk van het cultuurmanagement. Vooral de diversiteit van het veld, maakt het moeilijk om een keuze te maken. Ieder beschikt immers op hun terrein en op hun manier over uitzonderlijke managementkwaliteiten. Na afweging van alle criteria wordt de prijs – een oorkonde en € 4.000 – dit jaar toegekend aan Christine De Weerdt. Christine De Weerdt is directeur van het STAM, het Gentse stadmuseum dat in oktober 2010 de deuren opende. De jury looft de manier waarop zij gedurende tien jaar op een professionele en gedreven wijze aan dit stadproject heeft gewerkt. Als een echte people manager wist Christine beleidsmakers, medewerkers en andere partners keer op keer te overtuigen om ervoor te blijven gaan. Ze heeft zich ook sterk getoond in het managen van complexe processen zonder de visie op het geheel te verliezen. Ze coördineerde de werkzaamheden van de bouw van het STAM, bewaakte strak de inhoudelijke lijn en stelde kwaliteit altijd opnieuw voorop. Zo is het STAM de nieuwe toegangspoort tot de stad kunnen worden.
 
Uiteraard feliciteren we beide bekroonden van harte!

 
 
Prijs 2010


Op maandag 1 maart 2010 reikte het Prof. R. Bilsen Fonds voor Cultuurmanagement van de Universiteit Antwerpen de jaarlijkse prijzen uit. Een prijs gaat naar de praktijk, een tweede prijs gaat naar een ongepubliceerde studie. Daarmee wil het fonds zowel de studie van het nog jonge domein van het cultuurmanagement stimuleren als zijn waardering uitdrukken voor een waardevol praktijkmodel.
De prijs voor een ongepubliceerde studie – een oorkonde en een bedrag van € 2.500 – gaat naar Marjolein Fischer van de Erasmus Universiteit van Rotterdam voor haar masterscriptie ‘Music Lovers and Money’ (2008-2009). Op een diepgaande manier gaat zij via de Contingent Valuation Method in op de problematiek van de betalingsbereidheid van cultuurparticipanten. Meer bepaald wordt een vergelijking gemaakt tussen het operapubliek en het publiek van de pop- en rockmuziek. Hieruit blijkt dat zowel het operapubliek als het popmuziek publiek bereid is tot 10 euro meer te betalen voor hun concerten. Zij doen dit liever rechtstreeks via een duurder ticket dan via een verhoogde belastingsbijdrage. Tevens toetst ze haar bevindingen aan het werk van de Nederlandse socioloog en econoom Hans Abbing die het einde van de klassieke muziek voorspelt. Daarbij komt ze vrij overtuigend tot de conclusie dat het niet zal volstaan om de ouderwetse gewoontes bij concerten klassieke muziek en meer in het bijzonder opera, om te buigen - zoals Abbing poneert - maar dat het essentieel is om te werken aan het informeren van het potentiële publiek. Er blijkt immers geen enkele kennis of informatie aanwezig te zijn over opera bij het publiek van de pop- en rockmuziek. Nochtans gaat het ook over hogeropgeleide participanten.

Na afweging van alle criteria werd de prijs 'Cultuurmanager van het jaar' toegekend aan Jan Raes, directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam. Niet alleen het feit dat hij als Vlaming de leiding heeft van één van de toporkesten ter wereld was doorslaggevend, maar ook en vooral het traject dat hij heeft afgelegd en dat getuigt van bijzondere managementvaardigheden.
Na 16 jaar docent en artistiek directeur aan het conservatorium te Antwerpen, werd hij in 2000 aangesteld als crisismanager bij de Filharmonie, en mét succes. Hij zette orde op zaken door de invoering van innoverend personeelsbeleid en wist muziekdirecteur Philippe Herreweghe te overtuigen om bij te tekenen. In 2004 brengt Jan Raes opnieuw peis en vree, maar dit keer in die andere havenstad, Rotterdam. Hij engageert in het Rotterdams Filharmonisch Orkest 25 nieuwe musici, weet de tumultueuze relatie met de Russische topdirigent Valery Gergiev in goede banen te leiden en trekt de jonge en getalenteerde Canadese chef – Dirigent Yannick Nézet-Séguin aan. Tevens weet hij het budget substantieel te verhogen, o.m. via sponsoring. En sinds 1 december 2008 heeft hij de leiding over de 120 muzikanten en 40 stafmedewerkers van het Amsterdamse Koninklijk Concertgebouworkest en werkt hij samen met de beste artiesten ter wereld. Jan Raes zegt hier zelf over: ‘Een toporkest leiden kan je vergelijken met de Champions League voetbal. Maar dan maal 10. Een orkest is een complexe vulkaan. Verlies je je draagvlak door interne conflicten, dan kan je gaan. Wie ambitieuze ego’s en 20 nationaliteiten op één lijn wil krijgen, kent best wat van culturen en hiërarchie. En Belgen kunnen dit blijkbaar goed.’


Uiteraard feliciteren we beide bekroonden van harte!